Rondreis West Amerika Andy Petra Kim en Esmay

Dag 17

Vrijdag 27 augustus: Dagje San Francisco – Alcatraz en Golden Gate Bridge.

We hebben vandaag een leuke dag gehad, veel gezien en gedaan. Vanochtend wel weer om 7 uur uit bed om op tijd te zijn voor het ontbijt van 8 uur. Daarna met de taxi naar Pier 33 om de boot te nemen naar Alcatraz. We zijn natuurlijk te vroeg, dus maar even wachten. Het is erg koud en veel bewolking. De Golden Gate Bridge ligt in de mist. Jammer voor de foto’s maar volgens het internet klaart het vanmiddag op. We hopen het maar. We kunnen naar de boot. Het boottochtje duurt ongeveer 20 minuten, dus dat valt wel mee.

Aangekomen op Alcatraz wordt er eerst het één en ander verteld en dan mag je zelf gaan rondkijken. De kinderen hadden eerst zo iets van wat is daar te zien, maar achteraf vonden ze het toch wel interessant. We doen een looptour met koptelefoon gelukkig in het nederlands. Dit is fijn want zo kun je dus echt alles volgen. De hele historie van the Rock is uitgelegd. Het was dus eerst nog geen gevangenis, dat is pas naderhand zo gegaan. Toen het eenmaal een gevangenis was zaten er niet alleen gevangen. Het was een soort dorp op een eiland. De mensen die er werkte woonden er dus met hun hele gezin, de kinderen gingen gewoon met de boot op en neer naar het vaste land om naar school te gaan. Na een kleine fikse steile wandeling naar boven kom je in de celblokken.

Heel indrukwekkend om te zien. De cellen zijn dus echt klein. Een kleine 3 bij 2 meter. Er zit een wc, wastafeltje, een plankje aan de muur als tafel en stoel en een bed in. Verder dus helemaal niets. Als je hier als gevangen binnen kwam moet je eerst door een ruimte waar je je kleding,deken en kussen moet halen, dan door een douche ruimte en dan kom je dus je cel in.

Was je een lastige dan ging je een andere cel in. Hier zat echt niets als alleen een bed, zelfs geen licht. Zo wordt er ook verteld over de diverse ontsnappingspogingen. Je ziet dan ook de cellen waar ze via de luchtpijpen zijn ontsnapt. Er hangen ook foto’s van bekende gevangenen. Al Capone heeft er ook een aantal jaren gezeten. Je loopt zo langs de cellen naar de eetzaal. Dan ga je ook nog naar het luchtgedeelte. Er is toch nog best veel te zien. Iedereen is eigenlijk wel onder de indruk na deze rondleiding.

We gaan met de boot weer terug om onze andere tour te gaan doen.

Dit is echt iets wat de kids kei leuk vinden. (maar niet heus, lopen al de hele dag hierover te zeuren). We gaan met de fiets over de Golden Gate Bridge. Je weet vast het commentaar wel van die 3: we zijn moe, moeten te ver fietsen. Maar we trekken ons er niets van aan en gaan toch. Inmiddels is het wel beter weer geworden, het zonnetje komt door en de mist/bewolking is weg. Leuk voor de foto’s.

Nou iedereen een fiets met helm (zijn Kim en Jary weer heel blij mee) de kaart en…………..we kunnen vertrekken. Het begint al goed. Na denk ik 3 minuten moeten we al een berg op.

Afstappen en lopen maar, het is toch te steil. Zo fietsen we langs wat mooie stranden richting de brug. Af en toe stoppen want er staat wel een harde wind.(natuurlijk wind tegen) Het is wel leuk en mooi om te doen. Je ziet tenminste ook nog iets van San Francisco. Eindelijk bij de brug aangekomen na veel gepuf en gehijg kunnen we erover heen. Oh ja, ik moet toch nog even zeggen dat Kim, Esmay en Jary het heel goed hebben gedaan. Tijdens het fietsen was er weinig commentaar, en zelfs Jary heeft hele zware stukken de berg op gewoon gefietst. Knap hoor Jary. De tocht over de brug zelf is heel goed te doen. Mooi ook met dat uitzicht wat je dan hebt. Aan de andere kant van de brug fiets je weer naar een heel leuk dorpje Sausalito. We moesten onderweg ook nog een keer “klunen” over de trappen (naar beneden en weer naar boven) maar Jary heeft de vrouwen hiermee goed geholpen. Het is wat dat betreft een echte gentleman. In Sausalito drinken we nog wat voordat we met de ferryboot terug gaan. Terug fietsen doen we dus niet. Je kunt natuurlijk ook nog verder fietsen, maar dat is niet voor ons weggelegd. Daar in de zee bij Sausalito lag een boot/jacht waar gewoon een speedboot uit kwam varen.

Nog nooit zoiets gezien. Met de ferryboot vaarden we langs deze boot, nou niet normaal wat een ding. Al met al hebben we vandaag toch wel een 20 kilometer gefietst. (wat een vakantie hé) We zijn dan ook wel allemaal moe, maar het was wel de moeite waard.

We lopen nog maar een keer over Pier 39, blijft leuk en gezellig maar vooral omdat we Esmay een poster van Justin Bieber hadden beloofd als ze niet lastig/vervelend zou doen tijdens de fietstocht. En dat was ze dus helemaal niet, ondanks dat zij van te voren het meeste commentaar gaf. (ze is ook zó sportief hé)

Met de taxi maar weer naar het hotel om te douchen en daarna lekker niets te doen. Het is een rustig avondje geworden. De kinderen waren te moe om nog iets te gaan doen.(wij ook hoor) Wij hebben nog even wat gedronken en gegeten in het barretje naast het hotel en zijn toen ook maar naar boven gegaan. Morgen mogen we lekker uitslapen!!!!, we blijven morgen nog een dagje hier.

Groetjes van ons allemaal vanuit San Francisco.

mama

nou nou wat zijn jullie sportief bezig zeg,dit is echt een doe vacantie voor jullie!ik denk dat jullie kilo s afvallen ha ha gisteravond met ons diva met een poppetje gespeeld komt ze steeds vragen... vindt ze keileuk ze is vliegens vlug,vanmorgen stond ze weer,het is hier somber vies weer maar volgende week zou het weer beter worden,nou dit was het weer...die verhalenvan jullie zijn superleuk groetjes mama.

tante el.

hoi allemaal..ik zie het al helemaal voor me,jullie gezellig allemaal op de fiets!wat een inspanningen moeten jullie geleverd hebben ..knap hoor!en nu lekker relax vandaag jullie hebben groot gelijk!komt er ook nog een strandvacantie achteraan?of een concert van justin bibber!voor onze esmee..nou allemaal we wachten maar weer af of er nog spannende verhalen komen!het is weer telkens afwachten wat jullie meemaken..en we leven natuurlijk met jullie mee...hier is het ook heel de week snertweer geweest..morgen gaat tante el naar frans bauwer met junior ..die komt naar valkenswaard ..ben benieuwd..junior is al helemaal in de mood!nou lieve allemaal tot de volgende keer maar weer..mischien op een hagelwit strand met justin bibber en de girls met een grote coctail!!doeiiiiii kusxx

mama

zijn net even naar jullie huis geweest voor champoo voor diva..maar kon niks vinden alleen die voor vlooien ik weet ook niet of dat goed is want ze heeft geen vlooien!nou andy dat huis van jou wordt een paleisje....die deuren supermooi de schilder was nog steeds bezig een heel karwei...gr mama xxx